Antreprenoriat social Fabricat în Țara lui Andrei

Studii de caz de Iulia Botar —
Prev
Next

Petrom, cea mai mare companie privată din România, a lansat în 2013 cea mai mare competiţie de antreprenoriat social – Fabricat în Ţara lui Andrei. De ce a ales cea mai mare companie să susţină antreprenoriatul, de ce antreprenoriat social şi ce rezultate a avut proiectul, puteţi să citiţi în studiul de caz de mai jos.

Anii de recesiune au afectat profund societatea românească: șomajul este de peste 7% conform Băncii Mondiale; 247.435 de firme au fost radiate din Registrul Comerțului (2008-2012), numărul de IMM-uri din țară fiind redus la jumătatea mediei europene. Bugetarii și-au văzut veniturile reduse cu 25%, iar actorii din zona societății civile au resimțit din plin lipsa sprijinului pentru proiecte comunitare.

Și totuși, în acest context, există un segment care performează în criză: un studiu Price Waterhouse Cooper (Family Business Survey 2012/2013) arăta că „antreprenorii și afacerile de familie reprezintă un important motor de creștere”. Mai mult, într-o piaţă economică dificilă, 71% dintre afacerile de familie din România au avut vânzări în creştere, iar proprietarii şi managerii acestor afaceri rămân încrezători: 61% dintre ei se aşteaptă în următorii cinci ani la o creştere constantă, din care exporturile pot ajunge la 27% din cifra de afaceri. Studiul PwC România demonstra astfel că acest tip de afacere este mai solid şi a rezistat crizei mai bine.


De ce antreprenoriat social?


Antreprenoriatul mai are o mare calitate: e un model construit pe implicare și responsabilitate personală. Pentru Petrom era esențial să stabilească un parteneriat cu acești antreprenori pentru a susține dezvoltarea comunităților din România, atât din punct de vedere economic, cât și social. Așa că am căutat în toată România modele de afaceri care pot livra simultan performanță financiară și impact în comunitate sub formă de beneficii sociale (locuri de muncă, investiții în cauze relevante și o mult căutată independență prin mijloace locale).

Soluția noastră a venit sub forma unei competiții de antreprenoriat social în 28 de comunități Petrom. Un model de producere a valorii prin dezvoltare economică locală care să poată fi multiplicat în toată țara, numit Fabricat în Țara lui Andrei (FTLA).

Miza erau granturi de 350.000 de euro și câte un an de asistență și incubare de afaceri pentru fiecare dintre cei 10 câștigători. Cea mai mare investiție făcută vreodată într-un proiect de antreprenoriat social din România.

Pasul doi a fost găsirea unui partener care să aibă atât expertiză în antreprenoriat și incubare de afaceri, cât și capacitatea de a urmări proiecte cu impact social în comunitate. Acesta a fost Fundația NESsT, reputat ONG internațional specializat în dezvoltarea de afaceri sociale, alături de care am realizat o diagnoză a tuturor problemelor existente în cele 28 de comunități Petrom.

Proiectul a început cu un obiectiv ambițios: 100 de aplicații eligibile înscrise în competiție, mai multe proiecte strânse decât partenerul nostru strategic, NESsT în 3 competiții consecutive realizate la nivel național și nu în comunități mono-industriale.

Odată pornit, micii întreprinzători aveau la dispoziție mai puțin de 3 luni pentru a-și depune ideile de afaceri sociale pe site-ul www.taraluiandrei.ro. Fiecare înscriere era considerată eligibilă dacă propunea un răspuns la o problemă socială întâlnită în comunități și care putea deveni o afacere de sine stătătoare. Lansarea FTLA a fost urmată de o serie de seminarii, organizate în orașele mari din apropierea comunităților Petrom (Craiova, București, Constanța, Bacău, Oradea), care puneau autorități locale, ONG-uri și antreprenori interesați de deschiderea unei afaceri sociale în comunitățile selectate, la o singură masă (consultări publice). Împreună, aceștia puteau construi soluții pentru comunitățile din care făceau parte, având tot timpul în minte problemele reale din comunităţi.

Competiția FTLA a strâns peste 500 de proiecte, întrecând cu 500% obiectivul inițial. La finalul lunii martie, juriul FTLA a anunțat cei 20 de finaliști aleși. Următoarele luni s-au dovedit critice pentru calibrarea proiectelor propuse, cei 20 de finaliști trecând printr-o perioadă intensă de pregătire și consultanță individuală și de grup. Pentru a asigura funcționabilitatea afacerilor propuse aceștia au realizat un studiu de piață și au lucrat la elaborarea planului de afaceri alături de consultanții NESsT. Cu câteva săptămâni în urmă, cei 20 de semifinaliști au susținut planul de afaceri în fața unei comisii de investiție, urmând ca 10 dintre aceștia să intre în faza de implementare care va dura până în 2015. Dacă sunteți curioși să vedeți cele 10 proiecte selectate pentru implementare sau ideea de antreprenoriat social vă surâde, puteți vizita http://www.taraluiandrei.ro/fabricat-in-tla/castigatori

Rezultate
OUTPUTS:

- Peste 41.000.000 de impresii în online/print/TV

- Peste 17.000.000 de impresii obținute exclusiv prin eforturi de PR și peste 23.000.000 de impresii obţinute prin intermediul celor 2 parteneriate media (cu TVR și PRO TV).
OUTCOMES
- Revista de Economie Socială, cofinanțată de Uniunea Europeană și Guvernul României, recunosc proiectul ca un exemplu de best practice.
- Conform unui studiu Cult Market Research comandat de Petrom în 2013, antreprenoriatul social a fost văzut ca o soluție reală de autosusținere de către peste 100 de ONGuri din 20 de județe.
BUSINESS RESULTS
- Peste 500 de proiecte au fost înscrise, depășind cu 500% obiectivul setat inițial.

Share

Autor

Iulia Botar

Despre noi

Dacă am fi în locul vostru și am vrea să știm cât mai multe despre Graffiti PR sau orice altă agenție, nu am întreba de viziune. Nici de misiune. Nici de valori. 

Am întreba: “ce costuri suportați zi de zi: în timp, bani, stres.” 

Un sociolog american spunea: cumva, costurile pe care le suportăm sunt menite să îndrepte lucrurile pe care nu le suportăm.  

Noi avem o problemă cu faptul că produsul de consultanță de PR este “comodizat”. Pe românește - o marfă nediferențiată, parțial măsurabilă și intuitivă, pe care o poți vinde la fel de bine și tu și competitorul tău. Practic, într-o piață în care mai toți actorii mizează pe același grad de relevanță, preferința dictează criteriile de selecție. Iar în timp, ajunge să conteze cel mai ieftin, nu cel mai valoros.   

Soluția noastră a fost o investiție masivă de timp, bani și stres în cercetare și dezvoltare. Ne-am afiliat la Rețeaua Globală Ketchum și, de atunci, dezvoltăm continuu produsul agenției. Adoptăm metoda de generare a Rețelei: Ketchum Programming Process - un flux tehnologic de generare a produsului de la faza de analiză și insight strategic până la execuții creative și evaluare. Verticalizăm competențe în zone în care PR-ul nu prea călca acum trei-patru ani: Brand Strategy, Sustenabilitate și CSR, Branded Entertainment.

Și, până la urmă, descoperim că meseria noastră devine din ce în ce mai interesantă pe măsură ce explorăm dincolo de granițele pe care le avea la un moment dat. Și ajungem să jucăm într-o nouă categorie de relevanță unde ne dezvoltăm ca echipă de consultanți de marketing și producători de soluții integrate pentru clienții noștri. 

Până la urmă, ei ne spun dacă am suportat costurile corecte. La un moment dat am făcut un calcul: portofoliul nostru de clienți cumula un istoric comun de vreo 70 de ani.  La o medie de 4 ani pe “any given client” – cred că știm cum o să arate și în continuare structura noastră de costuri.

 

Echipa

Alexandra CălțunAlexandra Călțun
Alina MănoiuAlina Mănoiu
Bogdan TomoiagăBogdan Tomoiagă
Cristina PetcuCristina Petcu
Emil CalenciucEmil Calenciuc
Evelina DinEvelina Din
Gabriela BurcicăGabriela Burcică
Ioana CucuIoana Cucu
Irina Ciocan StănescuIrina Ciocan Stănescu
Iulia BotarIulia Botar
Laura MoisiuLaura Moisiu
Lore IanușLore Ianuș
Luminița MalancaLuminița Malanca
Maria LesaruMaria Lesaru
Mariana OpreaMariana Oprea
Martha RusoiuMartha Rusoiu
Mihaela IonicăMihaela Ionică
Mira SfuraMira Sfura
Nicoleta GavrilăNicoleta Gavrilă
Paul KasprovschiPaul Kasprovschi
Roxana DiaconescuRoxana Diaconescu
Roxana MihalacheRoxana Mihalache
Sergiu PetreSergiu Petre
Sorina MihailSorina Mihail

Portofoliu

Clienți Actuali

Petrom petrom.com taraluiandrei.ro British American Tobacco bat.com  Renault renault.ro Lenovo lenovo.com Metro Cash & Carry metro.ro LaDoiPași la-doi-pasi.ro ERSTE Foundation erstestiftung.org Ariel pg.com Dacia dacia.ro Tetra Pak tetrapak.com EGGER egger.com Maggi maggi.ro Lenor pg.com Ambi Pur pg.com Always pg.com Pampers pg.com Fairy pg.com URSUS ursus.ro URSUS Breweries ursus-breweries.ro GDF Suez Energy România gdfsuez.ro Nestlé nestle.ro Autogaz monteazagpl.ro GSK gsk.ro H&M h&m.ro Bayer bayer.ro Caroli caroli.ro IB Cargo ibcargo.com     NOAH noah-watch.com Plantronics plantronics.com       

Istoric

Provident.    Danone.    Microsoft.    QUALITANCE.    NESCAFÉ.    Nespresso.  European Commission.    bwin.party.    Wrigley.    Berlin Chemie MENARINI.    Contrast Management Consulting & Training.    Pepsi.    Salvați Copiii.    Allianz Țiriac Pensii Private.    Accessorize.   Aldo.    Arval BNP Paribas Group.    Blue Air.    CCIFER.    Diva Universal.    Ergon Energy.     Generali Asigurări.   Henkel.    imation.    ING Real Estate.    Joe.    KitKat.    Nokia Siemens Networks.     Novo Nordisk.    Okazii.ro.    Scandia Food.    Agricover.    Autovit.ro.   Ana Baking Co.   UPC.

Cariere

Dacă vrei să lucrezi alături de noi, ar trebui să citești Zagged. Dacă ai citit Zagged și vrei în continuare să te alături echipei noastre, scrie-ne o poveste despre o soluție. Alege o campanie (am recomanda să fie una de-ale noastre) și spune-ne cum ai fi făcut tu acel proiect. Ideal, scrie astfel încât să fie interesant pentru viitorii tăi colegi, clienți, parteneri. Și pentru foștii.
Dacă ai alte întrebări, lasă-ne un mail … sau un CV.

Contact


T: +40 21 316 02 12/13
F: +40 21 316 02 14
Strada Actor Ion Brezoianu, Nr 23-25, Tipografia Universul, Corp B, Et 3