Pasiune şi sax

Editorial de Paul Kasprovschi —

Stephen King are un fiu. Când fiul lui avea vreo 10 ani, Stephen King l-a “dat” să studieze saxofonul (cum și pe mulți dintre noi ne-au “dat” părinții la înot, handbal, gimnastică, patinaj etc.). După aproximativ un an de studiu cu rezultate foarte bune, feedback-uri laudative și de la profesor, și de la ascultătorii din familie și dintre prieteni, domnul King își sfătuiește fiul să renunțe la saxofon.

Îți pierzi vremea”, spune Stephen King, "nu ești cu adevărat pasionat de saxofon. Și mi-am dat seama de asta foarte simplu: tu ai ore de saxofon marți și joi. De fiecare dată te-ai dus la ore, nu ai tras chiulul, nu ai întârziat, ți-ai făcut treaba conștiincios. Dar de fiecare dată când te întorceai îți puneai saxofonul în cutie, cutia pe dulap și nu te atingeai de el până la următoarea oră. Dacă erai cu adevărat pasionat de saxofon de abia ai fi așteptat să vii de la școală să-l iei, să cânți, să studiezi, să te joci - pur și simplu să te bucuri de el.

M-am angajat în comunicare din pasiune. Cred că și voi la fel. E un domeniu vocațional și cred că am ceva vocație. Nu am făcut întotdeauna fix ceea ce îmi plăcea maxim, dar cred că cel puțin în ultima vreme am ajuns într-o fază a relației cu meseria asta în care câtă pasiune îi dau cam tot atât iau. Cred că și la mulți dintre voi e la fel.
Dar câtă pasiune îi mai dăm meseriei în ultima vreme?

…în ultima vreme vorbim foarte mult despre ce timpuri horror (vorba d-lui King) sunt pentru business, impactul recesiunii, cât a scăzut piața, dacă o să scadă la anu’… Vorbim despre tăieri: de bugete, de fee-uri, de costuri, de personal… Vorbim despre cât de greu ne va fi să sărim până la obiectivele financiare de an… Bani. Raportări la management. Bani. Audit. Bani. Investiții? Cheltuieli. Prea mari. Tăiem. Bani. Clienți noi. Bani. Clienți vechi. Bani. Campanii…. dar oare se mai fac? Bani.

Nu este o problemă în sine că vorbim despre bani. E normal și sănătos să vrei să-ți meargă treaba. Problema e că în timp ce ne preocupă foarte mult banii, uităm. De multe ori, seniorii uită că tinerii nu pot să producă valoare peste noapte dacă nu investesc în ei efort, training și mentorat. Tinerii uită că nu pot cere prea mulți bani dacă nu știu încă să producă valoare de banii ăia. Uneori, oamenii de agenție uită că sunt acolo în primul rând pentru a servi branduri și companii. Și apoi să numere banii. Uneori clienții uită că au angajat consultanți și numără bani pentru executanți. Uneori furnizorii uită că lucrăm în baza unor parteneriate și angajamente și nu pe principiul primul venit cu valiza de bani – primul servit. Uneori, cu toții uităm să mai plătim. Facturi. De exemplu, din cauza programului încărcat eu mai uit să-mi plătesc facturile la utilitați.
Însă, cel mai important lucru este că uneori uităm că ne-am ales meseria asta din pasiune. Vorbim foarte mult despre bani, ne concentrăm foarte mult să facem și să numărăm bani și nu mai dăm atâta pasiune în munca noastră. Efectul va fi că nu vom mai produce tot atâta valoare. E foarte drept, și toți știm asta, că muncim mult mai mult pe bani mai puțini ca înainte. Și atunci și valoarea pe care o producem e sub presiunea de a se dilata. Atmosfera financiară s-a rarefiat simțitor și trebuie să depunem mult mai mult efort ca să aspirăm cantitatea de bani necesară business-ului și standardelor de viață cu care ne-am obișnuit… Dar pe de altă parte nu trebuie să uităm nici să inspirăm. Pentru că asta este vocația noastră: să inspirăm oamenii. Clienții, publicul și pe noi. Și ăsta e motivul pentru care ne-am angajat, din pasiune, în meseria asta. Bani am fi făcut și în alte meserii. Poate mai mulți. Dar emoția simțită în stomac, adrenalina, freamătul de dinante și mândria de după (“veniți, suratelor, să vedeți: am făcut un ou / campanie de festival / proiect cu impact în societate / text decent…”) le primim din meseria asta. Și, în ciuda rarefierii de care vorbeam – ea rămâne foarte generoasă cu domeniile din care ne putem hrăni pasiunea și în care putem s-o exprimăm.

Muncă multă. Stres și mai mult. Dar hai să ne gândim ce înseamnă ăia 99% transpirație fără ăla 1% inspirație… iar la ăla 1% inspirație nu putem să ajungem fără pasiune. Și ca să ajungem la pasiune - mă întorc la Stephen King. Rezoluția mea pentru 2014 este să lucrez cât mai mult din pasiune. Mi-e dor să lucrez și să nu pot să mă dezlipesc de acolo pentru că îmi place ceea ce fac. Nu doar pentru că trebuie. Și hai să ne gândim: așa ne-au ieșit lucrurile care ne reprezintă cel mai mult și, la urma urmei, lucrurile din care am scos cea mai multă valoare. Poate că nu am scos bani imediat din ele, dar am scos niște premii. Poate nu am scos niște premii imediat din ele, dar ne-au făcut să ne simțim mândri. Și asta ne-a făcut să ne respectăm. Și avem mare nevoie de respect, dacă vrem ca lumea să perceapă consultantul în dreptul valorii produse de noi.

E weekend… totuși, mă duc să-mi caut saxofonul.

 

Share

Autor

Paul Kasprovschi

Despre noi

Dacă am fi în locul vostru și am vrea să știm cât mai multe despre Graffiti PR sau orice altă agenție, nu am întreba de viziune. Nici de misiune. Nici de valori. 

Am întreba: “ce costuri suportați zi de zi: în timp, bani, stres.” 

Un sociolog american spunea: cumva, costurile pe care le suportăm sunt menite să îndrepte lucrurile pe care nu le suportăm.  

Noi avem o problemă cu faptul că produsul de consultanță de PR este “comodizat”. Pe românește - o marfă nediferențiată, parțial măsurabilă și intuitivă, pe care o poți vinde la fel de bine și tu și competitorul tău. Practic, într-o piață în care mai toți actorii mizează pe același grad de relevanță, preferința dictează criteriile de selecție. Iar în timp, ajunge să conteze cel mai ieftin, nu cel mai valoros.   

Soluția noastră a fost o investiție masivă de timp, bani și stres în cercetare și dezvoltare. Ne-am afiliat la Rețeaua Globală Ketchum și, de atunci, dezvoltăm continuu produsul agenției. Adoptăm metoda de generare a Rețelei: Ketchum Programming Process - un flux tehnologic de generare a produsului de la faza de analiză și insight strategic până la execuții creative și evaluare. Verticalizăm competențe în zone în care PR-ul nu prea călca acum trei-patru ani: Brand Strategy, Sustenabilitate și CSR, Branded Entertainment.

Și, până la urmă, descoperim că meseria noastră devine din ce în ce mai interesantă pe măsură ce explorăm dincolo de granițele pe care le avea la un moment dat. Și ajungem să jucăm într-o nouă categorie de relevanță unde ne dezvoltăm ca echipă de consultanți de marketing și producători de soluții integrate pentru clienții noștri. 

Până la urmă, ei ne spun dacă am suportat costurile corecte. La un moment dat am făcut un calcul: portofoliul nostru de clienți cumula un istoric comun de vreo 70 de ani.  La o medie de 4 ani pe “any given client” – cred că știm cum o să arate și în continuare structura noastră de costuri.

 

Echipa

Alexandra CălțunAlexandra Călțun
Alina MănoiuAlina Mănoiu
Bogdan TomoiagăBogdan Tomoiagă
Cristina PetcuCristina Petcu
Emil CalenciucEmil Calenciuc
Evelina DinEvelina Din
Gabriela BurcicăGabriela Burcică
Ioana CucuIoana Cucu
Irina Ciocan StănescuIrina Ciocan Stănescu
Iulia BotarIulia Botar
Laura MoisiuLaura Moisiu
Lore IanușLore Ianuș
Luminița MalancaLuminița Malanca
Maria LesaruMaria Lesaru
Mariana OpreaMariana Oprea
Martha RusoiuMartha Rusoiu
Mihaela IonicăMihaela Ionică
Mira SfuraMira Sfura
Nicoleta GavrilăNicoleta Gavrilă
Paul KasprovschiPaul Kasprovschi
Roxana DiaconescuRoxana Diaconescu
Roxana MihalacheRoxana Mihalache
Sergiu PetreSergiu Petre
Sorina MihailSorina Mihail

Portofoliu

Clienți Actuali

Petrom petrom.com taraluiandrei.ro British American Tobacco bat.com  Renault renault.ro Lenovo lenovo.com Metro Cash & Carry metro.ro LaDoiPași la-doi-pasi.ro ERSTE Foundation erstestiftung.org Ariel pg.com Dacia dacia.ro Tetra Pak tetrapak.com EGGER egger.com Maggi maggi.ro Lenor pg.com Ambi Pur pg.com Always pg.com Pampers pg.com Fairy pg.com URSUS ursus.ro URSUS Breweries ursus-breweries.ro GDF Suez Energy România gdfsuez.ro Nestlé nestle.ro Autogaz monteazagpl.ro GSK gsk.ro H&M h&m.ro Bayer bayer.ro Caroli caroli.ro IB Cargo ibcargo.com     NOAH noah-watch.com Plantronics plantronics.com       

Istoric

Provident.    Danone.    Microsoft.    QUALITANCE.    NESCAFÉ.    Nespresso.  European Commission.    bwin.party.    Wrigley.    Berlin Chemie MENARINI.    Contrast Management Consulting & Training.    Pepsi.    Salvați Copiii.    Allianz Țiriac Pensii Private.    Accessorize.   Aldo.    Arval BNP Paribas Group.    Blue Air.    CCIFER.    Diva Universal.    Ergon Energy.     Generali Asigurări.   Henkel.    imation.    ING Real Estate.    Joe.    KitKat.    Nokia Siemens Networks.     Novo Nordisk.    Okazii.ro.    Scandia Food.    Agricover.    Autovit.ro.   Ana Baking Co.   UPC.

Cariere

Dacă vrei să lucrezi alături de noi, ar trebui să citești Zagged. Dacă ai citit Zagged și vrei în continuare să te alături echipei noastre, scrie-ne o poveste despre o soluție. Alege o campanie (am recomanda să fie una de-ale noastre) și spune-ne cum ai fi făcut tu acel proiect. Ideal, scrie astfel încât să fie interesant pentru viitorii tăi colegi, clienți, parteneri. Și pentru foștii.
Dacă ai alte întrebări, lasă-ne un mail … sau un CV.

Contact


T: +40 21 316 02 12/13
F: +40 21 316 02 14
Strada Actor Ion Brezoianu, Nr 23-25, Tipografia Universul, Corp B, Et 3