De ce s-a sinucis François Vatel?

Editorial de Paul Kasprovschi —

François Vatel era un fel de communication și event manager la curtea regelui Louis Quatorze. Sau cel puțin așa ne-a convins Gérard Depardieu în filmul jucat de el parcă prin anul 2000. Povestea personajului spune câte ceva și despre noi.

Și nu doar pentru că era un producator de eveniment avant la lettre și crea contentul ce genera conversații la Înalta Curte a Regelui Soare, “with a genius for spectacular entertainment”, cum zice pe IMDB. Ci și pentru că omul era măcinat de niște întrebări familiare: au sosit la timp muzicienii? Artificiile au exprimat exact măreția Casei de Bourbon? Era blazonul destul de mare cât să mulțumească doamnele de la Curte? Dar homarii – se bălăcesc într-un sos suficient de decadent? Și pentru că mâncarea se pare că nu este foarte importantă doar în România, bietul om ajunge să se sinucidă pentru că, la banchet, Regele a strâmbat din nas din cauza nu știu căror soiuri de pești sofisticați.

“Un gest extrem” - comentați voi de pe margine. “…combinația letală între intrigile de la Curte și intriga amoroasă au făcut ca flexibila Uma Thurman (de data asta în rolul unei seducătoare aristocrate) să fie un pod mult prea îndepărtat pentru Vatel” - se vor fi amestecat și criticii de cinema, fără să empatizeze câtuși de puțin cu personajul. “Școala europeană de film e o tristețe” - au zis, probabil, câțiva producători marcanți de la Hollywood.

Noi am putea zice: mult prea multi “stakeholderi” de mulțumit… în funcție de niște criterii mult prea subiective.

Sunt exact aceleași motive pentru care noi muncim de niște ani buni să generăm produsul de agenție după niște standarde obiective. Facem strategie cu modele INSEAD și Ivy League și nu de dragul blazonului, ci pentru că ne-am întâlnit și noi de prea multe ori cu rolul lui Vatel și ne-am dat seama că soluțiile, oricât de ingenioase, dacă nu sunt obiectivate și legitimate de metoda științifică ajung să fie judecate după gusturi.

Ne-am afiliat la Rețeaua Globală Ketchum - pentru că și ei își pun cam aceleași întrebări ca și noi (doar că de ceva mai mult timp – cam 100 de ani). Și, inspirați de experiența lor de aproape un secol de meserie, grupată în cinci mari centre de excelență, dezvoltăm un proiect intern de verticalizare a competențelor în direcții ca CSR, Brand Strategy și Evenimente Speciale. Este un proiect în plină desfășurare. Și poate nu atât de repede cât ne-am dori noi. În fond, și echipa noastră s-a mărit destul de mult: 32 de consultanți la ultima numărătoare.

…și probabil tot atâtea răspunsuri la întrebarea: “de ce s-a sinucis François Vatel?”
Irelevant. De fapt, întrebarea corectă pentru noi este “ne-ar putea omorî și pe noi motivul care l-a omorât pe Vatel?” Istoric vorbind, pare că nu – preț de un Ludovic și jumătate mai târziu, Revoluția Franceză aducea Libertate, Egalitate și Fraternitate pentru toți consultanții.

Dar, ca orice poveste bună, povestea lui François Vatel nu rămâne blocată în istorie și atinge un resort universal uman.

Compromisul. În cazul nostru – sunt o mulțime de motive care să ne tenteze să rămânem blocați în rolul de “entertainer” (uneori chiar “with a genius for spectacular entertainment”). În fond, nici modelul suveranului absolutist se pare că nu a rămas total blocat în istorie. De aceea, dacă aveți nevoie de entertaineri, nu de consultanți – mai bine nu ne tentați!

Share

Autor

Paul Kasprovschi

Despre noi

Dacă am fi în locul vostru și am vrea să știm cât mai multe despre Graffiti PR sau orice altă agenție, nu am întreba de viziune. Nici de misiune. Nici de valori. 

Am întreba: “ce costuri suportați zi de zi: în timp, bani, stres.” 

Un sociolog american spunea: cumva, costurile pe care le suportăm sunt menite să îndrepte lucrurile pe care nu le suportăm.  

Noi avem o problemă cu faptul că produsul de consultanță de PR este “comodizat”. Pe românește - o marfă nediferențiată, parțial măsurabilă și intuitivă, pe care o poți vinde la fel de bine și tu și competitorul tău. Practic, într-o piață în care mai toți actorii mizează pe același grad de relevanță, preferința dictează criteriile de selecție. Iar în timp, ajunge să conteze cel mai ieftin, nu cel mai valoros.   

Soluția noastră a fost o investiție masivă de timp, bani și stres în cercetare și dezvoltare. Ne-am afiliat la Rețeaua Globală Ketchum și, de atunci, dezvoltăm continuu produsul agenției. Adoptăm metoda de generare a Rețelei: Ketchum Programming Process - un flux tehnologic de generare a produsului de la faza de analiză și insight strategic până la execuții creative și evaluare. Verticalizăm competențe în zone în care PR-ul nu prea călca acum trei-patru ani: Brand Strategy, Sustenabilitate și CSR, Branded Entertainment.

Și, până la urmă, descoperim că meseria noastră devine din ce în ce mai interesantă pe măsură ce explorăm dincolo de granițele pe care le avea la un moment dat. Și ajungem să jucăm într-o nouă categorie de relevanță unde ne dezvoltăm ca echipă de consultanți de marketing și producători de soluții integrate pentru clienții noștri. 

Până la urmă, ei ne spun dacă am suportat costurile corecte. La un moment dat am făcut un calcul: portofoliul nostru de clienți cumula un istoric comun de vreo 70 de ani.  La o medie de 4 ani pe “any given client” – cred că știm cum o să arate și în continuare structura noastră de costuri.

 

Echipa

Alexandra CălțunAlexandra Călțun
Alina MănoiuAlina Mănoiu
Bogdan TomoiagăBogdan Tomoiagă
Cristina PetcuCristina Petcu
Emil CalenciucEmil Calenciuc
Evelina DinEvelina Din
Gabriela BurcicăGabriela Burcică
Ioana CucuIoana Cucu
Irina Ciocan StănescuIrina Ciocan Stănescu
Iulia BotarIulia Botar
Laura MoisiuLaura Moisiu
Lore IanușLore Ianuș
Luminița MalancaLuminița Malanca
Maria LesaruMaria Lesaru
Mariana OpreaMariana Oprea
Martha RusoiuMartha Rusoiu
Mihaela IonicăMihaela Ionică
Mira SfuraMira Sfura
Nicoleta GavrilăNicoleta Gavrilă
Paul KasprovschiPaul Kasprovschi
Roxana DiaconescuRoxana Diaconescu
Roxana MihalacheRoxana Mihalache
Sergiu PetreSergiu Petre
Sorina MihailSorina Mihail

Portofoliu

Clienți Actuali

Petrom petrom.com taraluiandrei.ro British American Tobacco bat.com  Renault renault.ro Lenovo lenovo.com Metro Cash & Carry metro.ro LaDoiPași la-doi-pasi.ro ERSTE Foundation erstestiftung.org Ariel pg.com Dacia dacia.ro Tetra Pak tetrapak.com EGGER egger.com Maggi maggi.ro Lenor pg.com Ambi Pur pg.com Always pg.com Pampers pg.com Fairy pg.com URSUS ursus.ro URSUS Breweries ursus-breweries.ro GDF Suez Energy România gdfsuez.ro Nestlé nestle.ro Autogaz monteazagpl.ro GSK gsk.ro H&M h&m.ro Bayer bayer.ro Caroli caroli.ro IB Cargo ibcargo.com     NOAH noah-watch.com Plantronics plantronics.com       

Istoric

Provident.    Danone.    Microsoft.    QUALITANCE.    NESCAFÉ.    Nespresso.  European Commission.    bwin.party.    Wrigley.    Berlin Chemie MENARINI.    Contrast Management Consulting & Training.    Pepsi.    Salvați Copiii.    Allianz Țiriac Pensii Private.    Accessorize.   Aldo.    Arval BNP Paribas Group.    Blue Air.    CCIFER.    Diva Universal.    Ergon Energy.     Generali Asigurări.   Henkel.    imation.    ING Real Estate.    Joe.    KitKat.    Nokia Siemens Networks.     Novo Nordisk.    Okazii.ro.    Scandia Food.    Agricover.    Autovit.ro.   Ana Baking Co.   UPC.

Cariere

Dacă vrei să lucrezi alături de noi, ar trebui să citești Zagged. Dacă ai citit Zagged și vrei în continuare să te alături echipei noastre, scrie-ne o poveste despre o soluție. Alege o campanie (am recomanda să fie una de-ale noastre) și spune-ne cum ai fi făcut tu acel proiect. Ideal, scrie astfel încât să fie interesant pentru viitorii tăi colegi, clienți, parteneri. Și pentru foștii.
Dacă ai alte întrebări, lasă-ne un mail … sau un CV.

Contact


T: +40 21 316 02 12/13
F: +40 21 316 02 14
Strada Actor Ion Brezoianu, Nr 23-25, Tipografia Universul, Corp B, Et 3