Barbarii

Articole de Graffiti PR —

Articolul integral a apărut în DoR #14, cât și pe site-ul Decât o Revistă.

- Sau cum poate prăbușirea Imperiului Roman să explice conflictul între generații. -

E foarte greu să îți alegi ziua din care nu mai ești tânăr. Ziua din care răspunsul la ce o să te faci când vei fi mare se află în oglindă. Ziua din care lista cu greșeli pe care nu vrei să le repeți e la fel de lungă ca cea cu lucruri pe care vrei să le încerci. Ziua din care observi un model superb cu nume bizar – Ireland Baldwin – și afli că ție îți plăcea de mama Kim Basinger, care se pregătește pentru 60 de lumânări pe tort. Din ziua aceea, alții sunt tineri, deci altfel decât tine. Am sărbătorit ziua asta acum câteva luni.

Roséul era mediocru și cald. Dar asta nu conta pentru mămicile care îl savurau ca pe un fruct interzis, în timp ce adulmecau fumul de țigară și depănau povești de liceu. O petrecere de botez e un lucru straniu atunci când îi știi pe protagoniști de un sfert de veac, pe când îți dădeau să copiezi la fizică, dar nu pricepeau nimic despre cărucioare. Acum, tații furau dintr-o bere între drumurile de verificare a locului de joacă, unde fețe proaspăt pictate cu pisicuțe și iepurași se transferau printre râsete pe cămășile lor albe. Întregul loc arăta ca un portavion de copii, care decolau și aterizau în brațele părinților, smulgând între timp din membrele lui Winnie the Pooh și ale altor personaje împăiate cu marțipan, spre decăderea unui tort gigant.

Am acceptat că nu mai sunt tânăr, la 36 de ani, abia după ce am realizat că idealizam tinerețea, în dauna altor vârste. Copiii sunt niște diavoli fericiți care demonstrează că, în lipsa reflecției asupra propriilor decizii, nu ai ocazia să te plictisești sau să te deprimi. Viața lor e o aventură cu fiecare Winnie the Pooh – ficțional sau de marțipan – pe care îl pot decapita și cu orice obiect pe care îl pot arunca în closet, în timp ce îl dezmembrează. Sunt dispuși să își încerce puterile în orice Villain-ville, știind că un scâncet e suficient ca familia să apară de pe portavion pentru a-i pune la respect pe adversari. Într-o astfel de viață-aventură cu asigurare inclusă, copiii nu au nevoie de țigări să își calmeze nervozitatea, nici de alcool pentru a-și face curaj să spună ce cred și nici de shopping pentru a-și ascunde lipsa de pasiuni.

Începusem să mă gândesc la vârste și generații prin februarie, când o colegă de douăzecișiceva de ani de la agenția de PR pe care o conduc m-a rugat să îi acord un interviu pentru o lucrare academică. Am acceptat din două motive. Primul era că, într-o țară în care titlurile universitare coboară din Commedia Dell’Arte, o tânără se încăpățâna să facă cercetarea corect. Al doilea era tema: atitudinile și așteptările generației Y despre locul de muncă.

Ideea că am mai multe în comun cu un domn născut în 1965 doar pentru că e parte din generația X decât cu cineva născut în 1987, din generația Y, mi se părea amuzantă (probabil pentru că încă nu acceptasem că nu mai sunt tânăr). Iar adevărul era că în ultimii ani remarcasem situații în care Y-ii gândeau și acționau diferit față de X-i. Și așa, într-o duminică rece, am zis că e momentul să pun ordine în acest subiect. Mi-am turnat cafeaua în cana mea preferată, o replică vesel-mercantilă a Nuferilor lui Monet – „Să știți că ajută la meditație pașnică”, mi-a răsunat vocea vânzătorului de la Musée de L’Orangerie. Apoi Nancy Sinatra a deschis playlistul din Kill Bill: I was five and he was six … Bang! Bang!

Am terminat de scris după cinci ore, dar nu îmi reveneam din șoc. Wordul cu răspunsuri la 12 întrebări benigne despre tensiunile dintre generația Y și X număra 22.728 semne. De ce am scris 10 pagini de opinii pe care sigur nu le va citi (aproape) nimeni, mi-e greu să explic. Nu făceam asta nici măcar la teza la română. Înclin să cred că mi-am scris mie. Că am pus pe hârtie emoții, observații, acuze, laude și banalități, încercând să îmi demonstrez că îi înțeleg.

Generația Y e o generație care s-a format într-o lume care era „mai bună în fiecare zi”. E o generație care nu își imaginează lumea înainte de Google, internet, smartphones, rețele sociale. Au învățat că viața trebuie să aibă o parte de entertainment inclusă, indiferent că e worktainment, infotainment, foodtainment etc. Implicit, sunt mult mai creativi, efervescenți, conectați global la orice trend și navigatori foarte buni în a găsi orice informație au nevoie. În același timp, sunt extrem de fragili emoțional și prea puțin pregătiți să afle că, în realitate, foarte mare parte din efortul pe care trebuie să îl depună ca să obțină ce își doresc e dur, neplăcut și nu are „-tainment” atașat la final.

Nu cred că fragmentul de mai sus ar fi vreo dovadă că îi înțeleg. Dar atunci am început să mă gândesc la ce lipsește. Între atâtea corelații și cauzalități, nu era nicio imagine de ansamblu. Ce se întâmplă de fapt cu generațiile acum?

Articolul integral este disponibil în DoR #14, cât și pe site-ul Decât o Revistă.

Share

Autor

Graffiti PR

Despre noi

Dacă am fi în locul vostru și am vrea să știm cât mai multe despre Graffiti PR sau orice altă agenție, nu am întreba de viziune. Nici de misiune. Nici de valori. 

Am întreba: “ce costuri suportați zi de zi: în timp, bani, stres.” 

Un sociolog american spunea: cumva, costurile pe care le suportăm sunt menite să îndrepte lucrurile pe care nu le suportăm.  

Noi avem o problemă cu faptul că produsul de consultanță de PR este “comodizat”. Pe românește - o marfă nediferențiată, parțial măsurabilă și intuitivă, pe care o poți vinde la fel de bine și tu și competitorul tău. Practic, într-o piață în care mai toți actorii mizează pe același grad de relevanță, preferința dictează criteriile de selecție. Iar în timp, ajunge să conteze cel mai ieftin, nu cel mai valoros.   

Soluția noastră a fost o investiție masivă de timp, bani și stres în cercetare și dezvoltare. Ne-am afiliat la Rețeaua Globală Ketchum și, de atunci, dezvoltăm continuu produsul agenției. Adoptăm metoda de generare a Rețelei: Ketchum Programming Process - un flux tehnologic de generare a produsului de la faza de analiză și insight strategic până la execuții creative și evaluare. Verticalizăm competențe în zone în care PR-ul nu prea călca acum trei-patru ani: Brand Strategy, Sustenabilitate și CSR, Branded Entertainment.

Și, până la urmă, descoperim că meseria noastră devine din ce în ce mai interesantă pe măsură ce explorăm dincolo de granițele pe care le avea la un moment dat. Și ajungem să jucăm într-o nouă categorie de relevanță unde ne dezvoltăm ca echipă de consultanți de marketing și producători de soluții integrate pentru clienții noștri. 

Până la urmă, ei ne spun dacă am suportat costurile corecte. La un moment dat am făcut un calcul: portofoliul nostru de clienți cumula un istoric comun de vreo 70 de ani.  La o medie de 4 ani pe “any given client” – cred că știm cum o să arate și în continuare structura noastră de costuri.

 

Echipa

Alexandra CălțunAlexandra Călțun
Alina MănoiuAlina Mănoiu
Bogdan TomoiagăBogdan Tomoiagă
Cristina PetcuCristina Petcu
Emil CalenciucEmil Calenciuc
Evelina DinEvelina Din
Gabriela BurcicăGabriela Burcică
Ioana CucuIoana Cucu
Irina Ciocan StănescuIrina Ciocan Stănescu
Iulia BotarIulia Botar
Laura MoisiuLaura Moisiu
Lore IanușLore Ianuș
Luminița MalancaLuminița Malanca
Maria LesaruMaria Lesaru
Mariana OpreaMariana Oprea
Martha RusoiuMartha Rusoiu
Mihaela IonicăMihaela Ionică
Mira SfuraMira Sfura
Nicoleta GavrilăNicoleta Gavrilă
Paul KasprovschiPaul Kasprovschi
Roxana DiaconescuRoxana Diaconescu
Roxana MihalacheRoxana Mihalache
Sergiu PetreSergiu Petre
Sorina MihailSorina Mihail

Portofoliu

Clienți Actuali

Petrom petrom.com taraluiandrei.ro British American Tobacco bat.com  Renault renault.ro Lenovo lenovo.com Metro Cash & Carry metro.ro LaDoiPași la-doi-pasi.ro ERSTE Foundation erstestiftung.org Ariel pg.com Dacia dacia.ro Tetra Pak tetrapak.com EGGER egger.com Maggi maggi.ro Lenor pg.com Ambi Pur pg.com Always pg.com Pampers pg.com Fairy pg.com URSUS ursus.ro URSUS Breweries ursus-breweries.ro GDF Suez Energy România gdfsuez.ro Nestlé nestle.ro Autogaz monteazagpl.ro GSK gsk.ro H&M h&m.ro Bayer bayer.ro Caroli caroli.ro IB Cargo ibcargo.com     NOAH noah-watch.com Plantronics plantronics.com       

Istoric

Provident.    Danone.    Microsoft.    QUALITANCE.    NESCAFÉ.    Nespresso.  European Commission.    bwin.party.    Wrigley.    Berlin Chemie MENARINI.    Contrast Management Consulting & Training.    Pepsi.    Salvați Copiii.    Allianz Țiriac Pensii Private.    Accessorize.   Aldo.    Arval BNP Paribas Group.    Blue Air.    CCIFER.    Diva Universal.    Ergon Energy.     Generali Asigurări.   Henkel.    imation.    ING Real Estate.    Joe.    KitKat.    Nokia Siemens Networks.     Novo Nordisk.    Okazii.ro.    Scandia Food.    Agricover.    Autovit.ro.   Ana Baking Co.   UPC.

Cariere

Dacă vrei să lucrezi alături de noi, ar trebui să citești Zagged. Dacă ai citit Zagged și vrei în continuare să te alături echipei noastre, scrie-ne o poveste despre o soluție. Alege o campanie (am recomanda să fie una de-ale noastre) și spune-ne cum ai fi făcut tu acel proiect. Ideal, scrie astfel încât să fie interesant pentru viitorii tăi colegi, clienți, parteneri. Și pentru foștii.
Dacă ai alte întrebări, lasă-ne un mail … sau un CV.

Contact


T: +40 21 316 02 12/13
F: +40 21 316 02 14
Strada Actor Ion Brezoianu, Nr 23-25, Tipografia Universul, Corp B, Et 3